- Algemene Voorwaarden Madena BVIdentiteit van de onderneming: Madena BV (KBO/BTW BE 0893.909.636), met vestigingen te JB Stessensstraat 1, 2440 Geel; Plantinkaai 18, 2000 Antwerpen; en een shop-in-shop bij Optiphar Apotheek, Steenweg op Gierle 247, 2300 Turnhout. Telefoon: +32 14 72 01 59. E-mail: info@madena.be.Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, overeenkomsten, verkopen en diensten tussen Madena BV (hierna “wij” of “verkoper”) en de klant (hierna ook “koper” genoemd), zijnde iedere natuurlijke persoon die uitsluitend voor niet-beroepsmatige doeleinden producten en/of diensten afneemt. Afwijkingen van deze voorwaarden zijn alleen geldig indien schriftelijk door ons bevestigd. De klant erkent deze voorwaarden te hebben gelezen en aanvaard bij het plaatsen van een bestelling.Artikel 1 – Offertes en totstandkoming van de overeenkomst1. Offertes: Al onze offertes en prijsopgaven zijn vrijblijvend. Zij geven een zo nauwkeurig mogelijk beeld van de aangeboden producten/diensten. Offertes blijven geldig gedurende 14 dagen, tenzij anders vermeld. Wij behouden ons het recht voor een bestelling te weigeren bij overschrijding van deze termijn of bij wijzigingen in de gevraagde prestatie.
2. Bestelling in de Madena Haarkliniek: Een overeenkomst komt tot stand zodra de klant in één van onze vestigingen een bestelling plaatst of een aankoop doet en wij deze bevestigen (bijvoorbeeld door ondertekening van een bestelbon of betaling van een voorschot). Bij het plaatsen van een bestelling in de Madena Haarkliniek dient de koper een voorschot te betalen van 20%van het totale voorziene bedrag. Pas na ontvangst van dit voorschot is de bestelling definitief. Het resterende bedrag wordt voldaan zoals bepaald in Artikel 3.
3. Bestelling op afstand: Bij een verkoop op afstand (bijvoorbeeld bestelling via telefoon, e-mail of webshop) komt de overeenkomst tot stand zodra wij de bestelling van de klant uitdrukkelijk bevestigen (bv. per e-mail) of zodra wij overgaan tot levering. In geval van verkoop op afstand kan worden gevraagd het volledige bedrag of een voorschot van 30% vooraf te voldoen, afhankelijk van de aard van het product. De klant ontvangt steeds een bevestiging met de essentiële gegevens van de bestelling.
4. Aanpassingen en annuleringen: Offertes en overeenkomsten kunnen enkel in onderling overleg en schriftelijk worden gewijzigd. Zolang geen overeenstemming is bereikt over een voorgestelde wijziging, blijft de oorspronkelijke bestelling van kracht.
Artikel 2 – Prijzen en betaling
1. Prijzen: Alle opgegeven prijzen zijn in euro en inclusief BTW. Eventuele bijkomende kosten (bijvoorbeeld leveringskosten bij verkoop op afstand) worden uitdrukkelijk vermeld voor de bestelling. Kennelijke vergissingen in de prijs (bijvoorbeeld evidente typefouten) binden ons niet.
2. Voorschot en saldo: Bij bestelling is een voorschot van 30% verschuldigd (zie Artikel 1.2). Het resterende saldo van de prijs moet bij levering of bij de uitvoering van de dienst contant of elektronisch worden betaald. In de praktijk betekent dit dat de eindfactuur op de dag van plaatsing of levering voldaan wordt, hetzij contant, hetzij via een door ons aanvaard elektronisch betaalmiddel (bijv. Bancontact of Payconiq). Wij aanvaarden contante betalingen binnen de wettelijk toegestane limieten, maar de klant heeft steeds het recht om elektronisch te betalen.
3. Betalingstermijn: Onze facturen en betalingen zijn contant (onmiddellijk) betaalbaar, tenzij anders vermeld op de factuur of overeenkomst. Bij afwijkende schriftelijke betaaltermijn, dient de betaling uiterlijk op de vervaldag op onze rekening te staan.
4. Niet-tijdige betaling: Indien de klant niet tijdig betaalt, zullen wij hem eerst kosteloos in gebreke stellen (een eerste schriftelijke herinnering sturen). Blijft betaling uit gedurende 14 kalenderdagen na deze ingebrekestelling, dan behouden wij ons het recht voor om vanaf de vervaldatum interesten en een forfaitaire schadevergoeding aan te rekenen zoals wettelijk toegestaan. De nalatigheidsintresten bedragen maximaal de wettelijke intrestvoet krachtens de Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van betalingsachterstand in consumententransacties (deze wettelijke intrestvoet bedraagt momenteel 11,5% op jaarbasis). Daarnaast kan een forfaitaire invorderingskost worden aangerekend conform de geldende wettelijke plafonds, zijnde: € 20 voor een openstaand saldo tot € 150; € 30 plus 10% op het deel van het saldo tussen € 150,01 en € 500; € 65 plus 5% op het deel boven € 500; met een absoluut maximum van € 2.000 voor hogere saldi. Indien meerdere facturen onbetaald blijven, worden deze na ingebrekestelling allen onmiddellijk opeisbaar.
5. Betwisting van factuur: Klachten of betwistingen betreffende een factuur dienen binnen 14 dagen na factuurdatum schriftelijk of per e-mail aan ons kenbaar gemaakt te worden. Bij uitblijven van tijdige betwisting, wordt de factuur geacht te zijn aanvaard door de klant.
Artikel 3 – Levering en uitvoering
1. Leveringstermijn: Wij leveren de goederen of voeren de diensten uit binnen de overeengekomen termijn, zoals vermeld op de bestelbon of in de orderbevestiging. Opgegeven leveringstermijnen zijn indicatief. Vertraging wegens onvoorziene omstandigheden die niet aan ons te wijten zijn (bijvoorbeeld laattijdige levering door een toeleverancier, productieproblemen, overmacht) geeft de klant geen recht op schadevergoeding. In geval van dergelijke onvoorziene vertraging wordt de uitvoeringstermijn verlengd met een periode die overeenstemt met de duur van de hinder. Wij brengen de klant zo spoedig mogelijk op de hoogte van eventuele vertragingen.
2. Plaats van levering: Behoudens uitdrukkelijke afwijking, vindt levering van haarwerken plaats in onze vestiging (in de Madena Haarkliniek) tijdens een afgesproken plaatsings- of afhaalafspraak. De klant draagt er zorg voor tijdig aanwezig te zijn op de afspraak voor de ontvangst en eventuele aanpassing van het haarwerk. Bij verkoop op afstand van producten (zoals haarverzorgingsproducten of accessoires) zal de levering plaatsvinden op het door de klant opgegeven adres. Eventuele verzendkosten worden vooraf meegedeeld en door de klant gedragen, tenzij anders overeengekomen of wettelijk bepaald (bijvoorbeeld in geval van uitoefening van het herroepingsrecht, zie Artikel 5.4).
3. Overdracht van risico: Het risico van verlies of beschadiging van de goederen gaat over op de klant op het moment dat deze fysiek door de klant in ontvangst zijn genomen. Bij afhaling in de Madena Haarkliniek is dit het moment van overhandiging aan de klant. Bij verzending naar de klant dragen wij het risico tot op het ogenblik van levering aan de klant (of een door de klant aangewezen vertegenwoordiger), behoudens indien de klant zelf een transporteur heeft aangewezen (die niet door ons werd voorgesteld) om het product op te halen – in dat laatste geval gaat het risico over op de klant bij overdracht aan die transporteur.
4. Eigendomsvoorbehoud: Alle geleverde goederen blijven eigendom van Madena BV totdat de klant de volledige prijs ervan heeft betaald (hoofdsom, eventuele kosten en intresten inbegrepen). De klant mag de goederen vóór de eigendomsoverdracht niet doorverkopen, verwerken, vervreemden of bezwaren. Bij niet-betaling behouden wij ons het recht voor de goederen terug te nemen, waarbij reeds betaalde voorschotten verrekend kunnen worden als vergoeding voor gebruik of waardevermindering.
5. Controle bij levering: De klant dient de geleverde goederen en/of uitgevoerde diensten onmiddellijk bij ontvangst of oplevering te controleren op zichtbare gebreken, overeenstemming met de bestelling en volledigheid. Eventuele klachten over direct zichtbare gebreken of tekorten moeten zo spoedig mogelijk en uiterlijk binnen 14 kalenderdagen na ontvangst van de goederen/diensten schriftelijk of per e-mail gemeld worden. Bij gebreke aan tijdige melding worden de goederen geacht in goede staat te zijn ontvangen en conform de bestelling te zijn, behoudens later opduikende verborgen gebreken (zie Artikel 7 voor verborgen gebreken en garantie).
Gebreken of schade veroorzaakt door transport (wanneer de klant zelf het transport regelde) of door de klant zelf bij het uitpakken, vallen niet onder onze verantwoordelijkheid. In geval van een gerechtvaardigde klacht bij levering zorgen wij kosteloos voor herstel, vervanging of nalevering, naargelang het geval.
Artikel 4 – Herroepingsrecht bij verkoop op afstand
Dit artikel is van toepassing enkel op overeenkomsten die tot stand komen zonder gelijktijdige fysieke aanwezigheid van ons en de consument (d.i. verkopen op afstand, zoals online of telefonisch gesloten overeenkomsten, en verkopen buiten de onderneming zoals op een beurs of event). In dergelijke gevallen beschikt de consument over een wettelijk herroepingsrecht van 14 dagen, als volgt:
1. Herroepingstermijn: De consument heeft het recht om binnen 14 kalenderdagen zonder opgave van redenen de overeenkomst te herroepen.
o Voor producten: de herroepingstermijn verstrijkt 14 dagen na de dag waarop de consument of een door hem aangewezen derde het product fysiek in bezit krijgt.
o Voor diensten: de herroepingstermijn verstrijkt 14 dagen na de dag van het sluiten van de overeenkomst.
2. Uitoefening van het herroepingsrecht: Om het herroepingsrecht uit te oefenen, moet de consument ons binnen de genoemde termijn via een ondubbelzinnige verklaring op de hoogte brengen van zijn beslissing de overeenkomst te herroepen. Dit kan bijvoorbeeld schriftelijk per post of via e-mail aan info@madena.be. De consument kan desgewenst gebruik maken van het Europese modelformulier voor herroeping, maar dit is niet verplicht. Tijdig versturen van de herroepingsmededeling (voor het verstrijken van de 14 dagen) volstaat om aan de termijn te voldoen. Wij zullen de ontvangst van een herroeping zo spoedig mogelijk per e-mail bevestigen.
3. Gevolgen van herroeping: Als de consument de overeenkomst herroept binnen de termijn, zullen wij alle van de consument ontvangen betalingen voor die betreffende bestelling onverwijld en in elk geval uiterlijk binnen 14 dagen na kennisgeving van herroeping terugbetalen. Wij betalen terug met hetzelfde betaalmiddel als waarmee de oorspronkelijke transactie werd uitgevoerd, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen. In geen geval worden voor de terugbetaling kosten in rekening gebracht.
o Producten: Indien het om een aankoop van een product gaat, mogen wij wachten met terugbetalen tot we de goederen hebben teruggekregen, of tot de consument heeft aangetoond dat hij de goederen heeft teruggezonden, naargelang welk tijdstip eerst valt. De consument dient de goederen onverwijld en in ieder geval niet later dan 14 dagen na de dag van de herroepingsmededeling aan ons terug te sturen of te overhandigen (bij voorkeur aan ons adres in Geel, of aan een ander door ons opgegeven adres). De directe kosten van het terugzenden van de goederen komen voor rekening van de consument, tenzij anders overeengekomen of door ons aangegeven. De consument wordt verzocht de producten – voor zover redelijkerwijs mogelijk – in de originele staat en verpakking terug te sturen.
o Diensten: Indien de consument verzoekt om de uitvoering van de dienst te starten binnen de herroepingstermijn (bijv. een spoedbehandeling of vervroegde levering), zal hij bij uitoefening van het herroepingsrecht verplicht zijn een bedrag te betalen dat evenredig is aan hetgeen reeds is geleverd of gepresteerd op het moment van de herroeping, in verhouding tot de volledige uitvoering van de dienst. Indien de dienst volledig is uitgevoerd binnen de 14 dagen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument en de consument heeft erkend afstand te doen van zijn herroepingsrecht zodra de overeenkomst volledig is uitgevoerd, dan kan hij nadien niet meer herroepen. Wij zullen de consument bij zo’n verzoek om onmiddellijke uitvoering dit schriftelijk laten bevestigen.
4. Uitzonderingen: De wet voorziet enkele uitzonderingen op het herroepingsrecht. Wij wijzen erop dat de consument geen herroepingsrecht heeft in onder meer de volgende gevallen:
o Op maat gemaakte of gepersonaliseerde goederen: Elk product dat volgens specificaties van de klant is vervaardigd of duidelijk voor een specifieke persoon bestemd is, kan niet worden teruggenomen. Dit is relevant voor haarwerken die op maat van de klant worden aangemeten, geknipt, gekleurd of anderszins gepersonaliseerd op diens verzoek. Zodra wij een haarwerk hebben aangepast of verpersoonlijkt volgens de wensen van de klant, vervalt het recht op herroeping.
o Hygiënisch verzegelde goederen: Goederen die om gezondheidsredenen of hygiënische redenen niet geschikt zijn om te worden teruggezonden en waarvan de verzegeling na levering is verbroken. Haarwerken en haarstukken komen in aanraking met de huid en kunnen om hygiënische redenen niet opnieuw verkocht worden als ze gedragen of gepast zijn. Wij leveren onze haarwerken altijd nieuw, ongedragen en in een verzegelde of hygiënisch gesloten verpakking. Indien de klant de verzegeling verbreekt of het haarwerk daadwerkelijk draagt, bevestigt hij daarmee dat hij afziet van zijn herroepingsrecht omwille van hygiëne. Niet-gepersonaliseerde en ongeopende haarwerken kunnen uiteraard wel binnen 14 dagen worden geretourneerd.
5. Terugbetaling van voorschot: In geval van tijdige herroeping zal een reeds betaald voorschot volledig worden terugbetaald via dezelfde betaalmethode. Het aanbod om een tegoedbon of waardebon te ontvangen in plaats van terugbetaling is in het kader van verkoop op afstand niet van toepassing, behoudens uitdrukkelijk verzoek van de consument zelf.
Artikel 5 – Annulering van een bestelling in de Madena Haarkliniek
Dit artikel is van toepassing op overeenkomsten die in onze Madena Haarkliniek of vestigingen met de klant worden gesloten (dus niet op afstand). Dergelijke bestellingen zijn bindend na bevestiging en betaling van het voorschot. De klant beschikt in dat geval niet over een wettelijk herroepingsrecht van 14 dagen (dat geldt enkel voor verkoop op afstand, zie Artikel 4). Wij hanteren voor annulering door de klant de volgende regeling:
1. Annuleringsverzoek: Wenst de klant zijn geplaatste bestelling of afspraak te annuleren, dan dient hij dit zo snel mogelijk schriftelijk (per brief of e-mail) aan ons te vragen. Een annulering is pas geldig nadat wij deze uitdrukkelijk schriftelijk hebben bevestigd. Zonder onze schriftelijke instemming blijft de klant gehouden aan de overeenkomst.
2. Kosten bij annulering: In geval van een tijdige en door ons bevestigde annulering van een Madena Haarkliniek-bestelling, zal het door de klant betaalde voorschot dienen als forfaitaire compensatie voor de door ons gemaakte kosten, reserveringen en gederfde winst. Het betaalde voorschot wordt in dat geval niet terugbetaald. Verder zullen geen bijkomende annuleringskosten worden aangerekend, mits de annulering plaatsvindt vóór dat wij met de op maat werk of definitieve bestelling van materialen zijn begonnen.
3. Annulering na aanvang werkzaamheden: Indien de klant annuleert nadat wij reeds met de uitvoering van de bestelling of dienst zijn gestart (bijvoorbeeld het bestellen van specifieke materialen, het op maat knopen of kleuren van een haarwerk, etc.), of indien de annulering later dan 14 dagen na de oorspronkelijke besteldatum wordt verzocht, behouden wij ons het recht voor een aanvullende schadevergoeding te eisen indien het voorschot van 20% de gemaakte kosten en verloren winst niet dekt. Deze schadevergoeding bedraagt maximaal het verschil tussen het betaalde voorschot en 50% van de totale waarde van de bestelling. Bij annulering in een vergevorderd stadium (vlak voor of op de dag van geplande levering/plaatsing) kan redelijkerwijs geen restitutie plaatsvinden en is de klant het volledige bedrag verschuldigd alsof de overeenkomst normaal was uitgevoerd.
4. Geen restitutie van gedragen of gepersonaliseerde producten: Indien de annulering betrekking heeft op een reeds geleverd en gedragen of gepersonaliseerd haarwerk, is terugname om hygiënische en bovenstaande redenen uitgesloten en blijft de volledige betalingsverplichting bestaan. Reeds geleverde diensten kunnen niet ongedaan gemaakt worden; een afspraak die niet tijdig is geannuleerd, kan dan ook in rekening worden gebracht.
Artikel 6 – Garantie en conformiteit
1. Wettelijke conformiteit: Madena BV respecteert de toepasselijke wetgeving inzake consumentenkoop. Dit betekent dat de geleverde producten moeten beantwoorden aan wat contractueel is voorzien. Onze haarwerken worden volledig op maat gemaakt en hebben, afhankelijk van het gekozen type en het gebruik, een gemiddelde levensduur van ongeveer 12 maanden bij dagelijks gebruik.
2. Hoewel de wettelijke garantieperiode voor consumptiegoederen in principe 2 jaar bedraagt, geldt deze niet automatisch voor producten met een van nature beperkte levensduur. In overeenstemming met de wet (artikelen VII.1 e.v. WER) is de duur van de verwachte gebruiksperiode mee bepalend voor wat als “conform” wordt beschouwd.
3. Gebreken die reeds bij levering aanwezig waren of zich manifesteren binnen een redelijke gebruiksperiode, en die niet te wijten zijn aan normale slijtage, gebrekkig onderhoud, verkeerd gebruik van producten of manipulatie door de gebruiker,
worden door ons kosteloos hersteld of vervangen. In alle andere gevallen (zoals schade door externe factoren of gebruiksfouten) vervalt de aanspraak op garantie.
4. Fabrieksgarantie op haarwerken: Los van de wettelijke waarborg, bieden wij op onze haarwerken een beperkte fabrieksgarantie van 3 maanden vanaf de leverings- of plaatsingsdatum. Deze garantie dekt fabricagefouten in het haarwerk (zoals abnormaal verlies van haren of een constructiefout in de bevestiging) voor zover de klant de hieronder beschreven onderhoudsrichtlijnen heeft nageleefd. Deze fabrieksgarantie is een extra service en doet geen afbreuk aan de wettelijke rechten van de consument.
5. Voorwaarden en uitsluitingen: Haarwerken en haarstukken zijn delicate maatproducten waarvan de levensduur en goede werking in belangrijke mate afhankelijk zijn van het gebruik en onderhoud door de klant. Om aanspraak te kunnen maken op kosteloos herstel of vervanging in het kader van garantie (wettelijk of fabrieksgarantie), moet de klant aantonen dat hij het haarwerk normaal en volgens de voorgestelde richtlijnen heeft gebruikt. Schade of slijtage die het gevolg is van oneigenlijk gebruik, externe factoren of gebrekkig onderhoud valt niet onder de garantie. Hieronder verstaan we onder meer (niet-limitatief):
o Gebruik in abnormale omstandigheden: blootstelling van het haarwerk aan extreme hittebronnen, open vuur of bijtende chemicaliën, wat onherstelbare schade kan veroorzaken aan de vezels (zie ook de gebruikstips in Artikel 9).
o Onjuist onderhoud: het niet volgen van de voorgeschreven onderhoudsvoorschriften (bijv. wassen met agressieve of ongeschikte shampoo, geen conditioner gebruiken, het haarwerk te weinig of ondeskundig reinigen, zie Artikel 8 voor de onderhoudsvoorschriften). Indien de klant gewone haarproducten gebruikt in plaats van de door ons aangeraden gespecialiseerde producten, kan dit de levensduur drastisch verkorten en tot vroegtijdige slijtage of verkleuring leiden. Schade hierdoor komt niet in aanmerking als productfout.
o Permanente bevestiging en nachtelijk gebruik: wanneer een haarwerk permanent bevestigd is (bijvoorbeeld verlijmd of getapet voor meerdere weken onafgebroken dragen) en de drager ermee slaapt, wordt het haarwerk blootgesteld aan voortdurende wrijving, zweet en spanning. Dit kan leiden tot sneller lossen van knoopjes, slijtage van de basis (het “netje” of de “base”) en haar dat afbreekt. Ook dient het haarwerk om de 5 – 7 weken gewisselt te worden.Hiervoor wordt geen garantie gegeven door de fabrikant. Concreet: indien de klant ervoor kiest het haarwerk dag en nacht continu te dragen, vervalt de fabrieksgarantie op de onderdelen die hierdoor lijden (zoals de basis en knoopverbindingen). Wij raden slapen met het haarwerk ten zeerste af (zie ook Artikel 9.2).
o Mechanische beschadiging door de gebruiker: scheuren in de base, gaten, of haren die door onzorgvuldig handelen naar binnen worden getrokken, ten gevolge van bv. constant plukken, trekken of foutief plaatsen/verwijderen van het haarwerk, verkeerd reinigen, het steeds dragen van een strakke helm of het vaak opzetten van een bril op het hoofd waardoor het haarwerk schuurt. Dit zijn gebruiksgerelateerde slijtageverschijnselen en geen fabricagefouten; dergelijke schade valt buiten elke garantie.
o Ongebruikelijke lichamelijke factoren: Ieders huid en lichaam zijn anders. Overmatige transpiratie, het afscheiden van veel zuren via de hoofdhuid, medicatie, of een bijzondere chemische samenstelling van lichaamssappen kunnen het materiaal van het haarwerk sneller aantasten. Zo kan bij iemand die veel zuren afscheidt de base sneller slijtage vertonen en kunnen knopen sneller loslaten. Dit zijn externe factoren eigen aan de drager en geen fout van het product zelf, waardoor ze niet onder de garantie vallen. In ons adviesgesprek houden wij hier zoveel mogelijk rekening mee bij de keuze van materialen (zie Artikel 7.3).
Samengevat kan de klant geen beroep doen op garantie voor gebreken die het gevolg zijn van slijtage door normaal gebruik, oneigenlijk gebruik of het niet naleven van onze onderhouds- en gebruiksvoorschriften. Deze gevallen worden niet beschouwd als “verborgen gebreken” of non-conformiteit van het product, maar als het normale gevolg van gebruik of verkeerde behandeling.
6. Procedure bij gebrek: De klant dient een eventueel defect of gebrek zo snel mogelijk na ontdekking te melden, bij voorkeur schriftelijk (per e-mail of brief), met een duidelijke omschrijving en liefst foto’s van het probleem. Voor verborgen gebreken die niet onder de categorie “gebruiksschade” vallen, geldt dat de melding binnen een redelijke termijn na vaststelling moet gebeuren. In ieder geval zal een melding binnen 2 maanden na ontdekking van het gebrek tijdig zijn. Bij laattijdige melding kan de klant zijn rechten verliezen indien de vertraging voor ons nadelig is (bijvoorbeeld het gebrek is verergerd).
Na een klacht zal het haarwerk door ons onderzocht worden. Indien vastgesteld wordt dat er inderdaad sprake is van een fabricagefout of non-conformiteit waarvoor wij aansprakelijk zijn, zullen wij kosteloos zorgen voor herstel of – indien herstel niet mogelijk of disproportioneel is – vervanging van het haarwerk of een onderdeel ervan. Eventuele transportkosten voor het opsturen van het product naar ons en terug naar de klant, komen in geval van effectief vastgesteld garantiegeval voor onze rekening. Is de klacht ongegrond (bv. schade door verkeerd gebruik), dan zullen we de klant hierover informeren met uitleg van de oorzaak; in dat geval kunnen onderzoekskosten of herstelkosten in rekening gebracht worden, mits vooraf besproken met de klant.
7. Duur levenscyclus en vervanging: De klant dient zich ervan bewust te zijn dat een haarwerk, zelfs bij zorgvuldig gebruik, geen onbeperkte levensduur heeft. Afhankelijk van het type haarwerk en het gebruik ligt de gemiddelde gebruiksduur rond 1 jaar (soms langer bij uitzonderlijk goede zorg, of korter bij intensieve belasting). Bepaalde delicate materialen (zoals een ultra-fijne Swiss lace base) hebben zelfs een verwachte gebruiksduur van slechts enkele weken of maanden (zie Artikel 7.4). Het normaal verminderen van de dichtheid van het haar (het verliezen van haren bij het borstelen, vergelijkbaar met uitvallend eigen haar) en het geleidelijk slijtage van de base door dragen, zijn te verwachten verschijnselen. Dit valt onder normale gebruiksslijtage en niet onder een gebrek. Wij informeren de klant hier zo volledig mogelijk over op voorhand, zodat hij een weloverwogen keuze kan maken (zie Artikel 7.3).
8. Geen retour van gedragen haarwerken: Om hygiënische redenen nemen wij nooit een verkocht haarwerk of haarstuk terug dat door de klant gedragen of in gebruik genomen is. Elk haarwerk dat wij leveren is nieuw en nog nooit door iemand anders gedragen. Dit garanderen wij aan al onze klanten. Om die reden kunnen gedragen of op maat geknipte haarwerken niet worden geruild of teruggenomen, zelfs niet kort na aankoop. Deze bepaling laat de rechten van de klant in geval van een defect product onverlet – een defect product zullen wij uiteraard kosteloos herstellen of vervangen onder de hierboven beschreven voorwaarden.
Artikel 7 – Keuze en eigenschappen van haarwerken
1. Terminologie: De termen haarwerk, haarprothese en pruik worden vaak door elkaar gebruikt en betekenen in het kader van onze producten hetzelfde. Het betreft steeds een op maat gekozen oplossing bestaande uit echt of synthetisch haar dat bevestigd is op een drager (base), bedoeld om geheel of gedeeltelijk haarverlies op te vangen, tijdelijk of permanent. Ook de term haarstuk kan gebruikt worden, meestal voor een oplossing die een deel van het eigen haar aanvult. In onze communicatie hanteren wij doorgaans de term “haarwerk” voor alle dergelijke oplossingen.
2. Adviesgesprek: Tijdens ons gratis adviesgesprek lichten wij alle gebruikte technieken, materialen en keuzemogelijkheden grondig toe. De klant krijgt uitleg over de verschillende types haarwerken, zodat hij een duidelijk beeld krijgt van wat voor hem/haar het meest geschikt is. We bespreken onder meer:
o de verschillende basismaterialen (base of kapje) en hun voor- en nadelen. Madena Haarklinieken werkt standaard met hoogwaardige bases, meestal een Fine Mono base wegens zijn duurzaamheid en comfort. Voor bijzondere gevallen kan eventueel gekozen worden voor andere bases of een dubbele baseconstructie voor extra stevigheid.
o de soorten haar die gebruikt kunnen worden: de klant heeft keuze uit Europees haar, Remy haar, Aziatisch/Indisch haar, Chinees haar, of hoogwaardige synthetische vezels (zoals hittebestendige fiber of de “Bilon” vezel). Elk type haar heeft zijn eigen kenmerken. Zo is Aziatisch/Indisch haar over het algemeen dikker van structuur en vaak iets minder duur, terwijl Europees haar fijner en zachter is maar ook kostbaarder. De keuze van het haar beïnvloedt zowel het uiterlijk als het onderhoud (zie punt 3 hierna).
o de haarimplantatiedichtheid: standaard wordt een dichtheid van ca. 115% gebruikt (ten opzichte van normaal menselijk haar). Indien de klant een vollere haardos wenst, kan een hogere dichtheid of extra volumineus haarwerk
tegen meerprijs voorzien worden. Omgekeerd is een lagere dichtheid ook mogelijk voor een zeer natuurlijke look, maar men moet beseffen dat bij minder dichtheid de basis eerder zichtbaar kan worden na verloop van tijd omdat haarwerken net als echt haar wat haarverlies kunnen hebben.
o de kleur en snit: idealiter kiest de klant een kleur en kapsel dat dicht aanleunt bij het eigen natuurlijke (of meest recent gedragen) kapsel. Er kan uit een breed palet van kleuren gekozen worden. Indien het haarwerk gekleurd moet worden om tot de gewenste tint te komen, zullen wij voorstellen om een haartype te nemen dat onbewerkt (schubben intact) is, zodat kleuring goed pakt en duurzaam is.
o de knoop- of insteektechniek: de haren in het haarwerk kunnen op diverse wijzen aan de basis bevestigd worden, bijvoorbeeld met de hand geknoopt (enkele knoop of dubbele knoop voor extra sterkte), V-loop techniek, of injectie in een dunne foliebasis (PU skin). De keuze van techniek beïnvloedt het uitzicht (zichtbaarheid van knoopjes, natuurlijk vallende scheiding) en de sterkte. Wij bespreken deze technische details met de klant zodat hij begrijpt welke afwegingen er zijn.
o Bijzondere constructies: Voor specifieke gevallen kan een ultra-dunne basis zoals Swiss lace of French laceaangeboden worden voor een onzichtbare haarlijn, maar de klant wordt dan ook ingelicht over de beperktere levensduur ervan (zie punt 4). Ook skinfólies (dunne PU folies) komen aan bod: bij dit type basis moeten er steeds twee exemplaren besteld worden (een reserve-stuk dat wij bijhouden), aangezien ze ongeveer elke 6 weken vervangen dienen te worden, deze haarwerken kunnen tot 4x herbruikt worden ifv gebruiksomstandigheden..
3. Keuze echt haar: Aziatisch vs. Europees: Indien gekozen wordt voor echt haar, is er een belangrijk verschil tussen Aziatisch (veelal Indisch of Chinees) haar en Europees haar (waaronder ook zogenaamde “Euro” haar van West-Europese afkomst of geselecteerd Oost-Europees haar). Aziatisch haar is dikker van structuur en doorgaans steiler; het is ruimer voorhanden en daardoor goedkoper. Europees haar is fijner en zachter, vaak van nature lichter van kleur, en behoudt zijn kwaliteit beter bij herhaaldelijk wassen. Omdat Europees haar dunner is, kan een haarwerk met Europese haren bij gelijke knoopdichtheid minder vol lijken dan eentje met dikker Aziatisch haar – met andere woorden, Aziatisch haar geeft een voller volume bij dezelfde densiteit, wat zowel een voordeel (vollere look) als een nadeel (kan onnatuurlijk vol lijken of zwaarder aanvoelen) kan zijn. Europees haar oogt vaak realistischer bij lichtere haarkleuren en is doorgaans makkelijker te kleuren of behandelen (Aziatisch haar is vaak donker en zwaar bewerkt om lichter te maken, wat de levensduur kan verkorten). We helpen de klant bij het kiezen tussen deze haarsoorten op basis van budget, gewenste look en levensduur.
4. Verschillende bases en hun levensduur: Afhankelijk van de keuze van de basis (het materiaal waarop de haren bevestigd zijn) verschilt het draagcomfort en de duurzaamheid van het haarwerk. Enkele types die we aanbieden zijn:
o Swiss Lace: een uiterst fijne, zachte tule-achtige basis die een zeer natuurlijke haarlijn geeft. Deze is echter erg delicaat. De fabrikant geeft aan dat, zelfs bij correct gebruik en onderhoud, de levensduur van een Swiss Lace basis beperkt is tot ongeveer 1 maand intensief gebruik. Dit type is geschikt voor wie absolute onzichtbaarheid wil en bereid is zeer voorzichtig om te springen met het haarwerk (en eventueel vaker te vervangen).
o French Lace: iets steviger dan Swiss Lace, maar nog steeds zeer fijn en onopvallend. Het verschil in uitzicht met Swiss is minimaal, maar French Lace gaat doorgaans wat langer mee – naar schatting tot 3 à 4 maandenbij normaal gebruik, mits zorgvuldig onderhoud.
o Fine Mono Base: een fijnmazige monofilament basis die iets dikker en steviger is, maar nog comfortabel en luchtig. Deze basis bevelen wij vaak aan als beste compromis tussen duurzaamheid en natuurlijkheid. Bij correct gebruik is een levensduur van 6 tot 12 maanden haalbaar, rekening houdend met de gebruiks- en onderhoudsrichtlijnen. Bovendien is een haarwerk op mono basis meestal gemakkelijker hanteerbaar bij opzetten en afnemen door de gebruiker zelf.
o Polyurethane (PU) Skin: een dunne folie-achtige basis (silicone/PU) waarin haren geïnjecteerd kunnen zijn voor een indruk dat ze uit de hoofdhuid groeien. Voelt aan als een soort “tweede huid”. Deze basis is doorgaans minder ademend en kan warmer aanvoelen. De levensduur is beperkt (bijv. 4-8 weken per stuk) en daarom wordt vaak in duplo gewerkt (twee stuks afwisselend gebruiken of een reserve hebben). PU-bases zijn vooral geschikt voor gedeeltelijke haarstukken en specifieke toepassingen (bijv. in combinatie met plakstrips of lijm).
Wij informeren de klant duidelijk over de verwachte levensduur van het gekozen type haarwerk. Het is belangrijk te begrijpen dat vooral de zeer dunne, onopvallende bases een kortere gebruiksduur hebben vanwege hun delicate aard. De klant maakt uiteindelijk de keuze op basis van welke eigenschappen hij het belangrijkst vindt (onzichtbaarheid vs. duurzaamheid, etc.).
5. Pasvorm en comfort: Een correct aangemeten haarwerk mag niet te los maar ook niet te strak zitten. Wij meten het hoofd van de klant op en stellen het haarwerk zo af (of laten het in de juiste maat vervaardigen) dat het comfortabel stevig zit. Tijdens de plaatsing leren wij de klant hoe hij het haarwerk zelf correct kan opzetten en bevestigen (bij haarwerken met clips bijvoorbeeld). Een goede pasvorm is cruciaal: als het haarwerk te klein is of te ver over de nekplooi valt, kan het bij beweging omhoog schuiven. Iemand met een erg platte nek kan hier ook last van hebben doordat er achteraan weinig “houvast” is. In zulke gevallen zoeken we samen naar oplossingen, zoals het gebruik van extra bevestigingen (clips, kammetjes, tape of lijm) of een ander model dat beter past. Het is immers de bedoeling dat de klant met vol zelfvertrouwen en vrij kan bewegen zonder het gevoel te hebben dat het haarwerk verschuift.
Tip: Mocht het haarwerk toch neiging hebben om in de nek omhoog te kruipen, dan kan het helpen om met kleine haarspeldjes of extra tape het achterste deel beter te fixeren. Ook dient gecontroleerd te worden of de maat juist is – indien het haarwerk structureel te klein of groot is, zullen we dit moeten aanpassen of een ander model kiezen.
6. Gewenning: Voor iemand die voor het eerst een haarwerk draagt, kan het de eerste dagen vreemd aanvoelen – vergelijk het met het voor het eerst dragen van een bril of een tandprothese. Er is vaak een periode van gewenning van enkele dagen tot weken. In die periode is de drager zich erg bewust van het haarwerk op het hoofd. Het is belangrijk om niet voortdurend aan het haarwerk te voelen of te trekken tijdens die gewenningsperiode. We begrijpen dat men geneigd is om vaak even te controleren of het nog goed zit, maar overmatig friemelen kan juist problemen veroorzaken: de base kan scheuren of loskomen van de bevestigingsclipjes door het herhaalde trekken. Ons advies is om het haarwerk na opzetten zoveel mogelijk met rust te laten; na verloop van korte tijd voelt het immers natuurlijk aan en vergeet u dat u het draagt. We zorgen ervoor dat u bij de plaatsing instructies krijgt zodat u vertrouwen heeft in het correct vastzetten – doorgaans volstaat het om af en toe even de clips te checken zonder het haarwerk af te doen. De omgeving zal het meestal niet merken als u discreet even voelt. Wees gerust: wanneer het haarwerk goed bevestigd is, zal het niet “plotseling” loskomen.
Artikel 8 – Onderhoud van uw haarwerk
Een goed onderhoud is essentieel voor de levensduur en het behoud van de kwaliteit van een haarwerk of pruik. Vergelijk het met eigen haar: dat moet u ook regelmatig wassen, verzorgen en onderhouden. Hieronder geven wij onze onderhoudsvoorschriften en aanbevelingen. Het niet naleven van deze voorschriften kan leiden tot snellere slijtage (zie ook de garantievoorwaarden in Artikel 6.3).
1. Algemene onderhoudsfrequentie: Was uw haarwerk of pruik in normale omstandigheden ongeveer één keer om de 3 weken. Bij zeer regelmatig gebruik of veel transpiratie kan iets vaker nodig zijn, maar vermijd overmatig wassen. Overleg bij twijfel met onze specialisten. Daarnaast raden wij aan om minstens om de 2 maanden even bij ons binnen te springen voor een professionele reiniging en controle van uw haarwerk. Een maandelijkse servicebeurt is ideaal om de staat van uw haarwerk op peil te houden – wij controleren de bevestigingen, reinigen diepgaand en brengen eventuele kleine herstellingen aan.
2. Gebruik van juiste producten: Gebruik enkel de door ons geadviseerde verzorgingsproducten (shampoo, balsem/conditioner, styling) die geschikt zijn voor haarwerken. Gewone shampoos of producten voor natuurhaar bevatten ingrediënten die het haarwerk kunnen uitdrogen, beschadigen of verbleken. Dit kan de levensduur aanzienlijk verkorten en valt niet onder enige garantie. Onze gespecialiseerde producten zijn mild, kleurvriendelijk en bevatten voedingsstoffen die de vezels soepel houden.
3. Wasinstructies: Volg deze stappen bij het wassen van uw pruik of haarstuk- synthetisch:
o Uitborstelen: Borstel of kam het haarwerk voorzichtig uit vóór het wassen, zodat er geen klitten meer in zitten. Begin bij de punten en werk langzaam naar boven om haarbreuk te voorkomen.
o Spoelen en wassen: Vul een bakje of wasbak met lauw water (30 graden) en voeg de aanbevolen hoeveelheid speciaalshampoo voor haarwerk toe. Houd het haarwerk vast aan de voorkant (voorhoofdsgedeelte) en dompel het in het water. Niet wrijven of schrobben! Beweeg het haarwerk rustig op en neer door het water (ongeveer 20 keer onderdompelen) zodat de shampoo alle haren reinigt. Laat het niet weken, dat is niet nodig. Daarna spoelt u het haarwerk grondig uit onder zacht stromend lauw water totdat alle shampoo is verwijderd. Bij sterke vervuiling (veel stylingresten, zweet, etc.) kunt u deze wasstap éénmalig herhalen met nieuwe shampoo. Bij echt haar was je op een hoofd dat te verkrijgen is bij Madena Haarkliniek. De kammetjes dienen gesloten te worden en een postische naald door de gesloten kammetjes steken. Het haarwerk wassen met de door ons aanbevolen shampoo door deze op te brengen met de schubben van de haren mee. Deze techniek wordt u aangeleerd in de haarkliniek. (Zeker niet wrijven of schrobben).
o Balsem/Conditioner: Vul het bakje opnieuw met lauwwarm water en voeg de haarwerkconditioner/balsem toe. Dompel het haarwerk opnieuw ongeveer 20 keer op en neer in dit water. Spoel vervolgens het haarwerk overvloedig met lauw water totdat alle resten verwijderd zijn. De balsem zal het haar zachter maken en de vezel voeden.
o Drogen: Leg het natte haarwerk voorzichtig op een droge handdoek. Wikkel de handdoek rond het haarwerk (niet wringen) en druk het pakketje voorzichtig aan om overtollig water te absorberen. Haal daarna het haarwerk uit de handdoek. Voor synthetische haarwerken: plaats het haarwerk op een standaard (bijvoorbeeld het meegeleverde piepschuim hoofd of een speciale pruikenstandaard) en laat het aan de lucht drogen voor ten minste 6-8 uur (bij voorkeur ’s nachts). Gebruik geen föhn of hitte op synthetisch haar (zie ook Artikel 9.1). Voor echt haar: u kunt het eveneens aan de lucht laten drogen voor maximaal behoud, maar indien gewenst mag u bij echt haar op lage temperatuur een föhn gebruiken om te drogen zodra het vochtig is (niet kletsnat). Zorg dat bij een pruik van echt haar de warmte niet te hoog is en houd voldoende afstand, om de knopen en basis niet te beschadigen.
o Nazorg: Gebruik na het drogen een door ons geadviseerde conditionerspray of glansspray (liefst dagelijks of om de twee dagen licht verstuiven over het haarwerk). Dit houdt de haren soepel, voorkomt uitdroging en geeft een mooie glans. Kam of borstel het haarwerk pas als het volledig droog is. Breng het vervolgens met uw vingers of een geschikte borstel voorzichtig in model.
4. Dagelijks onderhoud en tips:
o Vermijd wrijving: Een pruik of haarstuk kan niet goed tegen wrijving. Probeer dus situaties te beperken waarbij het haarwerk intens schuurt (bijvoorbeeld voortdurend tegen een autostoel leuning wrijven, of bij lange haren tegen een ruwe trui). Bij lange haarwerken die over de schouders komen, adviseren wij bijvoorbeeld om een zachte sjaal (bij voorkeur zijde) tussen het haar en de kraag van uw kleding te dragen. Dit vermindert de wrijving en voorkomt pluizig worden van de haarpunten.
o Opzetten en afnemen: Zet uw haarwerk op en af volgens de instructies (zie ook Artikel 9.3). Gebruik beide handen en trek niet nodeloos aan individuele haren of één kant. Bij het opzetten: plaats de voorkant eerst op uw voorhoofd en trek de pruik dan naar achter over uw hoofd, waarbij u de positie controleert met de oren en bakkebaarden als referentie. Bij afnemen: neem met beide handen de achterkant en voorkant vast en til de pruik rustig van uw hoofd, beginnend van achter naar voor of omgekeerd (afhankelijk van de bevestiging). Bewaar het haarwerk op een standaard of hoofd als u het niet draagt, met eventuele clips gesloten, zodat het zijn model behoudt.
o Regelmatig onderhoud: Zoals vermeld, laat uw haarwerk regelmatig door ons professioneel onderhouden. Wij controleren daarbij ook de bevestigingspunten (clips, lijmplekken, etc.) en de algehele staat. Zo kunnen we op tijd ingrijpen (bijvoorbeeld knopen bijwerken, losse clips vastzetten) vóór er grotere problemen ontstaan.
Artikel 9 – Gebruikstips en voorzorgen
Om zo lang mogelijk te genieten van uw haarwerk en ongemakken te vermijden, geven wij ten slotte enkele belangrijke gebruikstips en voorzorgsmaatregelen:
1. 1. Bescherm tegen hitte (vooral synthetisch haar): Synthetische haarvezels zijn zeer gevoelig voor hoge temperaturen. Blootstelling aan hitte kan de vezels doen smelten of onherstelbaar beschadigen. Let daarom op het volgende:
o * Houd uw pruik uit de buurt van open vuur en extreme hitte: buig niet over een hete oven of dampende kookpot (bv. bij het openen van de oven of het afgieten van kokend water komt er intense hitte vrij), en wees voorzichtig bij het openen van een vaatwasser net na de wasbeurt (hete stoom).
o * Vermijd directe hittebronnen zoals een hete leeslamp of halogeenlamp vlakbij uw hoofd, de warmte van een geiser of kachel die omhoog stijgt, en zelfs de vlam van een aansteker die te hoog wordt ingesteld (bij het aansteken van een sigaret).
o * Gebruik nooit een hete föhn, krultang of stijltang op een synthetische pruik! Deze apparaten zijn enkel geschikt voor echt haar (en zelfs dan met mate). Als u een synthetisch haarwerk wilt stylen, zijn er speciale hittebestendige vezels beschikbaar of gebruikt u enkel waterdamp of zeer lauwe lucht.
o * Laat een synthetische pruik altijd aan de lucht drogen (zie onderhoud). Echt haar kan voorzichtig geföhnd worden, maar vermijd ook daar overmatige hitte dicht bij de basis/knoopjes. Een haarwerk moet regelmatig professioneel gestoomd worden.
2. 2. Vermijd slapen met het haarwerk: Zoals eerder vermeld (Artikel 6.3 en 7.6) is slapen met uw haarwerk af te raden. ’s Nachts bewegen we onbewust, wat wrijving geeft op kussen en beddengoed. Dit zorgt voor klitten, pluizen en versnelde slijtage van zowel het haar als de basis. Bovendien kan het dragen van het haarwerk ’s nachts de hoofdhuid irriteren en het eigen haar (indien aanwezig) belasten. Wie zich kaal of koud voelt ’s nachts, kan beter kiezen voor een zachte slaapmuts of turban. Mocht u toch incidenteel met het haarwerk willen slapen (bijvoorbeeld een powernap), overweeg dan een satijnen of zijden kussensloop om de wrijving te verminderen.
3. 3. Zwemmen en sporten: Met een haarwerk van echt haar kunt u technisch gezien zwemmen, maar wij raden het sterk af om te doen met uw kwaliteitspruik. Chloorwater in zwembaden en zout zeewater zijn schadelijk: ze drogen het haar uit, kunnen verkleuring veroorzaken en tasten de vezels aan. Als u gaat zwemmen, is het beter het haarwerk af te zetten en een badmuts te dragen (dan merkt niemand dat u het haarwerk niet op hebt). Gaat u toch zwemmen met een haarwerk, doe dan onmiddellijk na het zwemmen een extra was- en verzorgingsbeurt zoals beschreven, om de chloor/zoutresten zo snel mogelijk te verwijderen en het haar te hydrateren. Voor andere sportieve activiteiten geldt: u kunt met een goed bevestigd haarwerk prima sporten, maar bij intensieve inspanning(veel zweten, helm dragen, contact sport) lijdt het haarwerk meer. Overweeg bij bijvoorbeeld fitness, joggen of fietsen een zweetband of bandana te dragen om zweet op te vangen en het haarwerk te beschermen. Bij sporten met helm (bv. motorsport) is het aan te raden het haarwerk tijdelijk af te zetten, omdat de wrijving en druk van de helm de base kunnen beschadigen en ook het comfort voor u vermindert. U kunt het haarwerk na de activiteit weer discreet opzetten.
4. 4. Gebruik van bril of hoofdtelefoon: We raden af om een (zonne)bril langdurig bovenop het hoofd (in het haar) te zetten wanneer u een haarwerk draagt. De beentjes van de bril kunnen verstrikt raken in het haarwerk of druk uitoefenen die het haarwerk doet verschuiven. Draag uw bril bij voorkeur op de normale manier; bij op- en afzetten opletten dat u niet in het netwerk van de pruik haakt. Hetzelfde geldt voor hoofdtelefoons die over het hoofd gaan: deze kunnen tegen de pruik schuren en zowel het haar beschadigen als de pruik doen verschuiven. Gebruik liever oortjes of zet de koptelefoon voorzichtig op en beperk de duur.
5. 5. Styling en model behouden: Om uw haarwerk in model te houden, kunt u het beste uw vingers gebruiken in plaats of naast een borstel. Te vaak en te hard borstelen/kammen kan het haar plat en futloos maken en haren los trekken. Een haarwerk mag best wat volume houden en hoeft niet té netjes te liggen – dit oogt natuurlijker. Een goede tip is om een plantenspuit met water te gebruiken: maak het haar heel licht vochtig (nevel) en breng het daarna voorzichtig met de hand in het gewenste model. Voor synthetische haarwerken geldt dat ze hun voorgestylede vorm grotendeels behouden na wassen; schud de pruik licht uit na het drogen en breng met de vingers de coupe weer in. Gebruik enkel speciale pruik-stylingproducten (zoals fiber wax of haarspray voor pruiken) indien nodig, en spaarzaam.
6. 6. Oorzaken van haar dat naar binnen trekt: Soms merkt een drager dat haren als het ware door de basis naar binnen trekken of verdwijnen. Dit fenomeen kan verschillende oorzaken hebben, meestal gerelateerd aan gebruik en onderhoud. Vaak voorkomende oorzaken zijn: onjuiste wasmethodes (bijvoorbeeld het haarwerk wringen of wrijven waardoor haren door het net getrokken worden), intensief gebruik met veel beweging of druk op het haar (waardoor haren losraken en naar binnen kunnen piepen),
of het gebruik van niet-ontschubd haar in het haarwerk. Bij haar dat zijn haarschubben nog heeft bestaat namelijk een grotere kans op wrijving in de knoop, waardoor bij belasting de haar richting de andere kant getrokken kan worden. Hoewel dit geen directe “fout” is, is het iets om op te letten: wij adviseren altijd correct onderhoud (oa: steeds een pruk of haarstuk op een isomo-hoofd wassen) om dit fenomeen zoveel als mogelijk te voorkomen. Als u merkt dat er haren naar binnen trekken, kom dan langs zodat we kunnen kijken naar de oorzaak en eventueel een herstelling kunnen doen.
Artikel 10 – Niet-nakoming door de klant
Indien de klant zijn contractuele verplichtingen niet nakomt – bijvoorbeeld in geval van niet-betaling van een factuur, het niet afhalen van een besteld product binnen redelijke termijn, of het onvoldoende meewerken aan een afgesproken behandeling – dan heeft Madena BV het recht om na schriftelijke ingebrekestelling en vergeefse afloop van een bijkomende termijn van 8 werkdagen:
(a) hetzij haar eigen verplichtingen op te schorten totdat de klant aan zijn verplichtingen voldoet (bijvoorbeeld de verdere uitvoering uitstellen tot betaling plaatsvindt),
(b) hetzij de overeenkomst geheel of gedeeltelijk als ontbonden te beschouwen zonder rechtelijke tussenkomst.
In beide gevallen behouden wij ons het recht voor om schadevergoeding te vorderen voor de door ons geleden schade ten gevolge van de wanprestatie van de klant. Reeds betaalde voorschotten kunnen worden aangewend ter compensatie van deze schade. De ontbinding of opschorting laat onze overige rechten onverlet.
Artikel 11 – Slotbepalingen
1. Deelbaarheid: Indien één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig zouden zijn of door een bevoegde instantie vernietigd worden, tast dit de geldigheid en afdwingbaarheid van de overige bepalingen niet aan. Partijen zullen in onderling overleg de nietige bepaling vervangen door een clausule die de oorspronkelijke bedoeling van partijen wettelijk toelaatbaar benadert.
2. Toepasselijk recht: Op alle offertes, overeenkomsten, leveringen en diensten van Madena BV is uitsluitend het Belgisch recht van toepassing. Dit geldt zowel voor de totstandkoming als de uitvoering en beëindiging van de overeenkomst.
3. Geschillen: In geval van betwisting zullen wij trachten een minnelijke regeling te bereiken. Bij gebrek aan een minnelijke oplossing zijn de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement van de maatschappelijke zetel van Madena BV bevoegd, tenzij dwingend recht voorschrijft dat de rechtbank van de woonplaats van de consument bevoegd is.
4. Wijzigingen voorwaarden: Deze algemene voorwaarden kunnen van tijd tot tijd door ons worden gewijzigd. De gewijzigde voorwaarden treden in werking 30 dagen na bekendmaking of communicatie aan de klant, en vervangen de voorgaande voorwaarden voor nieuwe of lopende overeenkomsten (voor zover toegelaten door de wet). Uiteraard gelden voor een klant nooit met terugwerkende kracht strengere bepalingen dan degene die van kracht waren op het moment van de bestelling, tenzij de klant hiermee uitdrukkelijk instemt of de wet dit vereist. De meest recente versie van onze algemene voorwaarden is steeds beschikbaar op onze website en op eenvoudig verzoek te verkrijgen in onze Madena Haarklinieks.